لطفا صبر کنید ...

چرا نوجوانان با قیافه و ظاهر خود مشکل دارند؟

1 بهمن, 1400 توسط shakiba0
why-teenager-problam-appearance-1200x675.jpg

چرا نوجوانان با قیافه و ظاهر خود مشکل دارند؟

چرا نوجوانان با قیافه و ظاهر خود مشکل دارند؟معمولا مشکل با قیافه در بلوغ با جوش‌ها، بزرگی بینی، تغییر صدا و رویش موهای زائد آغاز می‌شود. مشکل نوجوانان با ظاهرشان ریشه در عدم  اعتماد به نفس آن ها دارد و دلیل آرایش کردن در دختران کم سن هم همین مسئله می باشد که نیاز به رفع شدن دارد. اما چطور مشکل با قیافه در دوران بلوغ را در فرزند خویش بهبود ببخشیم؟

نوع واکنش هایی که والدین به بحران های مرتبط  با بلوغ فرزندان خود نشان می دهند از جمله عوامل بسیار موثر در میزان سازگاری نوجوانان و سلامت روان آن ها است. شما به فرزندان خود در دوران بلوغ کمک کنید تا به پذیرش واقع بینانه ای در خصوص ظاهر خود دست یابد و این مسئله برای وی یک بحران و مشکل جدی تبدیل نشود.

خونسرد باشید

اول از همه خوب است بدانید که به ندرت می توان نوجوانی را پیدا کرد که از ظاهر خودش کاملا راضی باشد. پس با دیدن نارضایتی فرزندتان و غر زدن هایش، از کوره در نروید. خونسردی خویش را حفظ کنید و بر خودتان مسلط باشید تا بتوانید برخورد مناسبی داشته باشید.والدین با رفتار صحیح خود باید اعتماد به نفس فرزندشان را افزایش دهند و در او الگوهای رفتاری مطلوب ایجاد نمایند.
خونسرد باشید
خونسرد باشید

فرزندتان را به صورت یک کل یکپارچه در نظر بگیرید

این که شما در جایگاه پدر یا مادر در خانواده خود برای چه چیزهایی ارزش قائل می شوید و در ازای چه چیزهایی به فرزندتان پاداش می دهید، در نوع شکل گیری باورهای فرزندتان و مقدار اعتماد به نفس وی بسیار تاثیر گذار است. در همین راستا بسیار اهمیت دارد که فرزندتان را به خاطر توانمندی ها و کارهایی که می تواند انجام دهد ترغیب نموده و وی را بر مبنای وی ظاهر و قیافه ای که دارد ارزش گذاری نکنید.
افتخار کردن به فرزندتان به خاطر تلاش‌ها و پشتکارهایی که در زندگی از خود نشان می‌دهد فارغ از نوع ظاهری که دارد به او کمک می‌کند تا از تمرکز افراطی در مورد قیافه خود دست بردارد و برای مسائل مهم‌تری در زندگی خود وقت بگذارد. شما می‌توانید با تربیت درست و داشتن برخوردهای مناسب این پیغام را به نوجوانتان برسانید که او را همان گونه که هست به صورت یک کل یکپارچه در نظر می‌گیرید و برای توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌های او بیش از هر چیز ارزش قائل هستید.

الگوی مناسبی برای نوجوان باشید

نوجوانی دوره ای است که در طی آن افراد بیش از هر زمان دیگری از الگوهای زندگی خود پیروی می کنند و بخاطر علاقه ای که به آن ها دارند به تقلید از آن هاروی می آورند در این بین لازم است که شما بتوانید در جایگاه والدین الگوی مثبت و سازنده ای برای فرزند خویش در دوران بلوغ باشید. سعی کنید تا به طور  معتدل و معمول به ظاهر و قیافه خویش بپردازید. 
والدینی که به طور کل هیچ اهمیتی به ظاهر خویش نمی دهند، نمی توانند درکی از کمال طلبی فرزندشان در دوران بلوغ داشته باشند. علاوه بر این اگر پدر و مادر خود هم به طور افراطی دائما درگیر قیافه و ظاهر خود باشند، نمی توانند به درستی به فرزندشان بیاموزند که ارزش های جدی تری را در زندگی خود دنبال کنند.
الگوی مناسب برای فرزندان
الگوی مناسب برای فرزندان

خودباوری اش را تقویت کنید

در این دوران، والدین برای اینکه اجازه ندهند برنامه های تلویزیونی، سینما، مجلات و اظهار نظر افراد دیگر بر روی فرزندان شان اثر بگذارد، باید خودباوری را در آن ها تقویت کنند و به فرزندان خود بگویند که باید خودش را از لحاظ درونی و ظاهری دوست داشته باشد تا بتواند اعتماد به نفس خود را باز یابد و حرف افراد دیگر در مورد تغییرات ظاهری اش او را ناراحت نکند.

نوجوان را تحسین کنید

دوران نوجوانی سبب می شود فرزند شما بر نقاط ضعف ظاهری خویش متمرکز شود. شما می توانید در جهت عکس حرکت کنید. ویژگی ها و جذابیت های ظاهری فرزندتان را ببینید و آن ها را تحسین کنید. این کار به فرزند شما کمک می کند تا نگاهش متعادل تر شود و نکات مثبت ظاهری اش را هم ببینید.
تحسین کردن نوجوانان
تحسین کردن نوجوانان

افزایش عزت نفس نوجوانان

برای اینکه اعتماد به نفس فرزند نوجوان خود را بالا ببریم باید رفتار صحیحی با او داشته باشیم که برخی از آن ها را در زیر آورده ایم.

  •  برای او موقعیت هایی ایجاد کنید که در آن بتواند موفقیت به دست آورد .
  •  در اجرای قواعد و قوانین خانواده قاطع و باثبات باشید تا او نیز در زندگی خود اینگونه عمل کند و دچار دوگانگی نشود.
  •  نقطه ضعف فرزندتان را به رخش نکشید.
  •  از بکارگیری عبارات تحقیر آمیز خودداری کنید.
  • به طرز فکر و عقاید فرزندتان احترام بگذارید.
  •  به شخصیت او احترام قائل شوید و برای انتقاد از او فقط از رفتاراشتباهش صحبت کنید نه کل شخصیتش.
  •  اورا با همسالانش مقایسه نکنید.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


درباره ما

مرکزمشاوره وخدمات روانشناسی شکیبا با مدیریت دکتر الهام شکرانه در سال1391 تاسیس شد.این مرکز با کادری مجرب در حوزه های مختلف روانشناسی ،مشاوره ،روان درمانی وخدمات تخصصی از جمله مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی،مشاوره خانواده،مشاوره کودک و نوجوان ،فردی و…ارائه میدهد. بیشتر بدانید…

ارتباط با ما

آدرس :اصفهان، نجف آباد، بلوار شهید آیت جنوبی، مرکز مشاوره شکیبا،پلاک88

تلفن:03142646861

ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه بعد از ظهر ساعت :15-19