لطفا صبر کنید ...

دروغ و پنهان کاری در ازدواج

1 اردیبهشت, 1401 توسط shakiba0
دروغ-1200x675.jpg

چه مسائلی را نباید در ازدواج پنهان کرد؟

دروغ و پنهان کاری در ازدواج

دروغ و پنهان کاری در ازدواج همیشه مشکل ساز بوده و تاثیرات منفی را بر روابط زوجین وارد می کند . زمانی که زن و مرد با هم ازدواج می کنند هر کدام از آنها توقع دارند که زندگی خود را با صداقت شروع کنند و مسائل مهم و تاثیر گذار در گذشته و آینده را  از یکدیگر مخفی نکنند در این میان دروغگویی و پنهان کاری آرامش زندگی شان را از بین می برد.

در بعضی از موارد زوجین گمان می کنند اگر واقعیت فاش شود طرف مقابل را از دست خواهند داد و یا با واکنش شدیدی مواجه می شوند، به همین سبب تصمیم به پنهان کاری می گیرند.  به این موضوع توجه کنید که پنهان کاری به مرور زمان به دروغ تبدیل می شود و زمانی که حقیقت فاش شود، شرایط از کنترل خارج گردد.

چه مسائلی را نباید در ازدواج پنهان کرد؟     

  1. مسائل مالی: اصولا مسائل مالی از طرف آقایان پنهان می شود و به شخص مقابل گفته نمی شود وقتی که برای شروع زندگی اقدام می کنند وضعیت مالی خود را بازگو نمی کنند و اگر وضع مالی شخص رو به رو بهتر باشد این پنهان کاری ادامه پیدا می کند تا زمانی که وارد زندگی شوند این مخفی کاری ادامه پیدا می کند و وقتی وارد زندگی شدند این مسائل مالی که خیلی اهمیت دارد باعث تخریب رابطه می شود.

2. روابط جدی قبل از او: انسان هایی که قبل از او در زندگی حضور داشته اند و به صورت جدی باهم ارتباط داشتید جزو مواردی است که شریک زندگی شما باید در رابطه با آن اطلاع داشته باشد چون ممکن است شخص قبلی به طور خیلی اتفاقی در هر لحظه از زندگی شما حضور پیدا کند و همه چیز خراب شود.

3. بیماری خاص شما باید اگر بیماری جسمی و روحی دارید با طرف مقابل‌تان در میان بگذارید، او قرار است با شما زندگی کند و هر بیماری که در شما وجود دارد زندگی او را هم تحت تاثیر قرار می دهد پس او حق دارد که همه چیز را بداند .

4. مسائل جدی در رابطه با خانواده شما: مسائلی که در رابطه با خانوادتان هستند و زندگی شما را هم تحت تاثیر قرار می دهند باید حتما به شریک زندگی‌تان گفته شود و اجازه ندهید که بعدها این مسئله در زندگی مشترک شما مسئله ساز شود و رابطه‌تان را تحت تاثیر قرار دهد .

5. اخلاق و رفتار: اگر اخلاق خاصی دارید که خودتان می دانید شاید برای بعضی از افراد قابل هضم نمی باشد سعی نکنید آن را پنهان کنید و برای این که شخص مقابل‌تان را آزرده خاطر نکنید آن رفتار را انجام ندهید ، آن اخلاق جزوی از شماست و شاید برای مدتی کوتاه یا بلند آن را نشان ندهید ولی با گذشت زمان دیگر نمی توانید به پنهان کردنش ادامه دهید .

6. اعتیاد: اگر به ماده خاصی اعتیاد درید حتما باید آن را با همسرتان در میان بگذارید. اعتیاد مسئله ای نیست که بتوانید آن را برای همیشه پنهان کنید. شاید تصور کنید که می توانید بدون اطلاع از همسرتان اعتیادتان را ترک نمایی و کسی هم خبر دار نمی‌شود اما باید این را بدانید که ترک اعتیاد به هرگونه مواد مخدر مشکل است و نمی توانید بدون کمک دیگران و مشاوره از پس آن بربیایید. ترک خودسرانه موجب بازگشت به مصرف می شود و تمام زندگی مشترک و مسئولیت پذیری شما را درقبال همسرتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

7. خیانت: مسئله این‌است که همیشه سعی برای پنهان کردن آن توسط فردی که انجامش داده وجود دارد. درصد تخریب رابطه شما بعد از خیانت بسیار زیاد است ولی توصیه می شود که آن را پنهان نکنید چون ضربه آن برای هر دو طرف بسیار زیاد است. اگر خیانت کردید و دیگر نمی خواهید آن را تکرار کنید به صورت کاملا منطقی آن را بیان کنید .

پیامد های دروغ و پنهان کاری چیست ؟

  • باعث جدایی و تمام شدن رابطه می شود: بعد از آشکار شدن پنهان کاری احتمال این که روابط ادامه پیدا کند خیلی کم است و در بیشتر موارد به جدایی می رسد.
  • ایجاد شک و بی اعتمادی: و اگر  رابطه بعد از پنهان کاری ادامه پیدا کند پس قطعا با بی اعتمادی همراه می شود و زن و شوهر دیگر نمی توانند به هم اطمینان کنند.
  • آسیب های روانی: شخصی که پنهان می کند فشار روانی بسیاری را متحمل می شود و مدام می ترسد که رازش فاش شده و رابطه اش با مشکل مواجه شود و ان ترس باعث آسیب های روانی می شود.
  • ایجاد احساسات منفی در فرد: شخص دیگر نمی تواند کسی را که بسیار دوست داشته دوست بدارد و احساسات بسیار منفی در او ایجاد می شود.
  • خیانت موردی است که پنهان می شود پس ممکن است که شخص مقابل هم برای تلافی این کار را انجام دهد اگر هم این کار برای تلافی نباشد شخص برای این که از پنهان کاری آزرده شده برای فرار از موقعیت خیانت می کند.

دلایل دروغ و پنهان کاری در ازدواج 

پنهان کاری دلایل مختلفی دارد که هیچ کدام توجیه خوبی برای این کار نیستند. شایع ترین دلایل دروغ و پنهان کاری در ازدواج به شرح زیر می باشد.

  1. بی اهمیت دانستن موضوع: ممکن است فرد پنهان کار موضوعی که اتفاق افتاده را مهم نداند و فکر نمی کند که ممکن است این موضوع آسیب رسان باشد. پس تصمیم می گیرد این موضوع را به همسر خود بازگو نکند و آن را پنهان می‌کند.
  2. وجود شخص سلطه گر در رابطه: اگر یکی از طرفین رابطه سلطه گر باشد فرد مقابل برای جلوگیری از این که مورد خشم یا قضاوت واقع شود، پنهان کاری می کند پس بهتر است زوجین دست از سلطه گری برداشته تا پنهان کاری دیگری را به دنبال نداشته باشد.
  3. ترس از دست دادن: در یک رابطه و زندگی مشترک طرفین به دلیل ترس از دست دادن طرف مقابل‌شان ممکن است دروغ بگویند و پنهان کاری کنند و برای جلوگیری از نابودی زندگی‌شان مسئله را بیان نکنند .
چه مسائلی را نباید در ازدواج پنهان کرد؟
  • دروغ و پنهان کاری در ازدواج: اگر پنهان کاری ادامه پیدا کند به جایی می رسد که دیگر فقط به بازگو نکردن واقعیت ختم نمی شود در صورتی که برای پوشاندن پنهان کاری  خود به دروغ رو بیاورید و واقعیت را پنهان کنید، همین طور مجبور می شوید دروغ های بیشتری بگویید. دروغ پیامدهای پنهان کاری را به صورت شدیدتری در خودش دارد به دلیل این که شما نه تنها واقعیت را نگفته اید بلکه آن را به صورت دیگری بیان کرده اید. در نتیجه این کار اشتباه تر است.
  • حل شدن کاذب به پنهان کاری: اگر شریک زندگی شما به این قضیه شک کرد که‌در حال پنهان کاری هستید برای او سوء تفاهمی ایجاد شده که نیاز به حلش دارید. برایش زمانی را اختصاص دهید و از او بپرسید که می خواهد چه چیزی را بداند اگر در آن مورد چیزی را پنهان نکرده اید برای او توضیح دهید که اشتباه می کند و آن طور که فکر می کند نیست. ولی اگر چیزی را پنهان کرده اید بهتر است واقعیت را بیان کنید.

راز پنهان شده را چگونه بازگو کنیم ؟

  1. به سرعت مسئله را بازگو نکنید: یکباره به سراغ اصل مطلب نروید و همه چیز را بیان نکنید به او بگویید که می خواهید موضوعی مهم را برای او توضیح دهید.
  2. مدعی نباشید: طوری رفتار نکنید که مسئله مهمی نیست و حق به جانب رفتار نکنید. و آمادگی عذرخواهی را داشته باشید.
  3. از نفر سوم استفاده کنید: اگر می خواهید رازی بزرگ را فاش کنید بهتر است یکی از دوستان مشترکتان حضور داشته باشد.
  4. در جای مناسب صحبت کنید: جاهای شلوغ را برای صحبت کردن به هیچ وجه انتخاب نکنید در جایی خلوت باشد که  قبلا هم به آنجا رفته اید و خاطرات خوبی را در آن مکان گذرانده اید.

برای جلوگیری از پنهان کاری چه کاری باید انجام دهید ؟

برای اینکه شخص مقابل تان چیزهایی را که پنهان کرده را به راحتی برای شما بازگو کند بهتر است که گوش شنوا داشته باشید و واکنش هایی نشان ندهید که اواز کار خود پشیمان شود و دیگر این کار را انجام ندهد جنبه شنیدن واقعیت را داشته باشید و با رفتار خود کاری کنید که همیشه واقعیت به شما گفته شود.

  • تاثیر خدمات روانشناسی بر پنهان کاری در ازدواج: دروغ و پنهان کاری حتی اگر پس از فاش شدن به جدایی نیز منجر نشود ، پیامدهای مخربی بر روی رابطه زناشویی می گذارد . که در این شرایط ضروری است که از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید تا رابطه خود را دوباره بازسازی کنید .
  •  از سوی دیگر روانشناس به شما کمک می کند تا پنهان کارهایی که در زندگی مشترک خود داشته اید را هرچه سریع تر و با کمترین آسیب به همسر خود بگویید. مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی این امکان را مهیا کرده تا در هر کجا که هستید به صورت تلفنی از خدمات این مرکز با کیفیت عالی بهرمند شوید .

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


آخرین مطالب

درباره ما

مرکزمشاوره وخدمات روانشناسی شکیبا با مدیریت دکتر الهام شکرانه در سال1391 تاسیس شد.این مرکز با کادری مجرب در حوزه های مختلف روانشناسی ،مشاوره ،روان درمانی وخدمات تخصصی از جمله مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی،مشاوره خانواده،مشاوره کودک و نوجوان ،فردی و…ارائه میدهد. بیشتر بدانید…

ارتباط با ما

آدرس :اصفهان، نجف آباد، بلوار شهید آیت جنوبی، مرکز مشاوره شکیبا،پلاک88

تلفن:03142646861

ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه بعد از ظهر ساعت :15-19