لطفا صبر کنید ...

تکنیک های موفقیت در تحصیل

5 خرداد, 1401 توسط shakiba0
موفقیت-1200x675.jpg

تکنیک های موفقیت در تحصیل

مطالعه برتر: یکی از عوامل ناکامی های تحصیلی روش نادرست مطالعه است. عوامل زیادی برای موفقیت در تحصیل وجود دارد که می توان از عوامل مهمی همچون در تحصیل وجود دارد که می توان عواملی مهمی همچون معلم ماهر و کارآزموده، تلاش و پشتکار و جدی بودن، محیط مناسب خانوادگی و…. نام برد.

  • مطالعه با درک بالا
  • موثرخوانی
  • مهارت های خواندنی

بسیاری از ناکامی ها (درتحصیل) به خاطر بد مطالعه کردن و ندانستن اصول و روش های مطالعه درست است.

  • در مطالعات خود باید تنوع ایجاد کرد باید ساعتی را صرف مطالعه نمود، نباید همه وقت را برای انجام یک کار صرف کرد. کمی مطالعه آزاد داشتن موثر می باشد. کمی تنوع به همان خوبی استراحت کردن است. اگر فعالیت های متنوعی داشته باشیم فکر کارآیی بالاتری دارد.
  • همیشه باید یادداشتی مهم به همراه داشت که از آن استفاده کرد.
  • در یادگرفتن مطالب نباید وسواس داشته باشیم.
  • خواندن مفید با قلم امکان پذیر می باشد باید در هنگام مطالعه کردن یاداشت کرد و یا با استفاده از ماژیک یا شبرنگ قسمت های مهم را رنگی کرد.
  • حتما هنگام مطالعه کردن باید خلاصه برداری انجام شود.
  • در حالی که مطالعه می کنید سوالاتی را طرح و پاسخ دهید.
  • وضو بگیرید و مطالعه کنید باعث شادابی جسم و روح انسان می شود.
  • خواندان دعای پیش از مطالعه مفید می باشد .
  • حتما قبل از مطالعه، پیش مطالعه داشته باشید حتی سطحی.
  • نوشتن نکات اساسی، یاداشت برداری، و مشخص کردن مطالب مهم بسیار مفید است.
  • مکان مطالعه، روشن بودن فضای مطالعه، هم باید به آن توجه کرد.
  • بهتر است طرح ها و برنامه های مطالعه خود را با دیگران در میان بگذاریم تا تلاش مان هم بیشتر شود برای انجام دادن آن.

آموختن تنظیم پاراگراف و سازماندهی پاراگراف 

  1. خواندن و نوشتن: یکی از مهمترین مهارت ها در آموزش دانشگاه است. قسمت عمده ای از دانش ما از طریق خواندن بدست می آید. خواندن برای اهداف مختلفی صورت می پذیرد برای بدست آوردن اطلاعات، درک مطلب، بدون نظر گرفتن هدف خواندن، شخص باید در ذهن خود این نکته را مدنظر داشته باشد که بین خواندن و نوشتن ارتباط نزدیکی وجود دارد. خواننده های موفق تر است که به ساختار زبان نوشتاری آگاه باشد. مهمترین عامل در فهم یک متن مهم تنظیم پاراگراف است.
  2. توضیح با مثال و تصویر: در این روش توضیحات ارائه شده با مثال و تصویر بیان می شود یا به آن سازماندهی ایده ها گفته می شود.
  3. علت و معلول: با توجه به جمله خوانده شده باید عت و معلول را مشخص کنیم برای درک بهتر.
  4. دسته بندی: تقسیم بندی موضاعات وسیع تر و تقسیم نه به چند دسته خیلی مفید می باشد.
  5. تشابه و تخالف: یکی دیگر از شیوه های سازماندهی مفاهیم تشابه بیان شباهت ها و تخالف: اختلاف ها و تضادها را بیان می کند که به عنوان یک شیوه از آن استفاده می شود.
تکنیک های موفقیت در تحصیل

6. ترکیبات: برای انتقال مفاهیم و به منظور ارتباط سودمندانه، این شیوه های سازمان دهی به عنوان ابزارهایی برای سهولت کار، کمک می کندبه این شیوه سازماندهی پاراگراف مرکب می گویند.

7. خواندن و فهمیدن: خواندن یک مهارت ضروری برای دانشجویان نه تنها به عنوان یک منبع دستیابی به اطلاعات، بلکه به عنوان یک فعالیت تلفنی می باشد. خواندن باید هراه با درک باشد وگرنه نتیجه ای نخواهد داشت. علاوه بر خواندن به همراه درک، خواندن باید همراه با سرعت باشد. خواننده ای که هر بار کلمه ای را به تنهایی می خواند و روی آن متمرکز می شود، یک کند خوان است.تندخوان دو تا چهار کلمه ولی کند خوان فقط یک کلمه می خواند. خواندن باید با درک منتهی شود و فهم باید با سرعت باشد به این منظور موارد زیر را باید رعایت کنند:

  1. سرعت تشخیص کلمه.
  2. سرعت درک معنای کلمه.
  3. سرعت درک جمله.
  4. سرعت فهم پاراگراف عبارت از: خواندن پاراگراف برای مفهوم اصلی یعنی گذرا خوانی، خواندن پاراگراف برای آگاهی های ویژه یعنی خواندن پژوهشی، خواندن پاراگراف برای جزئیات و درک مطلب(دقیق خوانی).
  5. سرعت درک مطلب متن.
  • سرعت تشخیص کلمه، قسمت اساسی جریان خواندن است. خوانده باید به اولین و آخرین حرف هر کلمه باید توجه کند.
  • سرعت درک کلمه: درک مطلب بدون این که خواننده کلمات مهم متن را بفهمد، میسر نخواهد شد.
  • سرعت درک مطلب: خواننده باید تشخیص کلمات، فهم معانی آنها و ترکیب آنها به منظور فهم معنای جمله را انجام دهد. فهم جمله مرحله دیگر به سوی درک متن بزرگتر است. در واقع، کلماتی به تنهایی دارای معانی ویژه ای نیستند معانی واقعی شان از متنی که در آن به کار می روند، بدست می آید.
  • شیوه سطحی خوانی: سطحی خوانی عملی قدم به قدم با طرز عمل معین است. خواننده باید بداند در جستجوی چه می باشد و چگونه اطلاعات را جستجو نماید.
  1. خواننده باید در سطحی خوانی هدف داشته باشد. چرا دارد می خواند و چه چیز را می خواند؟ در خواندن اگر هدف مشخص باشد. او می داند کجا را بخواند و به کجا نگاه کند و چه چیزی را جستجو کند در نتیجه خیلی سریعتر می خواند.
  2. خواننده باید به عنوان متن نگاه کند و در مورد معنی آن فکر کند و روی کلمات اصلی کم مکث کند.
  3. خواننده باید مقداری از پاراگراف را بخواند در بیشتر مواقع خواندن اولین و آخرین جمله هر پاراگرافی کافی است.
  4. او باید هدف نویسنده را در نوشته اش بفهمد.
  5. خواننده باید روی یافتن و پیگیری مفهوم اساسی نویسنده دقت داشته باشد. نباید به جزئیات مثل تاریخ های جزئی، لیست اسامی، شماره ها و اطلاعات توجه کرد.
  6. جمله را نباید کلمه به کلمه بخواند. اول باید کلمات کلیدی را بخواند و از بقیه سطحی رد شود.
تکنیک های موفقیت در تحصیل

خواندن پژوهشی: نوعی فن سریع خوانی است که برای تعیین اطلاعات مخصوصی نظیر تاریخ تولد، درجه حرارت، جایگاه و غیره بکار می رود. در این روش نیازی به خواندن همه سطرها نیست. ایتدا باید به عنوان پاراگراف نگاه کند بعد باید سطرها را فقط نگاه کند.

الهام شهریاری


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


آخرین مطالب

درباره ما

مرکزمشاوره وخدمات روانشناسی شکیبا با مدیریت دکتر الهام شکرانه در سال1391 تاسیس شد.این مرکز با کادری مجرب در حوزه های مختلف روانشناسی ،مشاوره ،روان درمانی وخدمات تخصصی از جمله مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی،مشاوره خانواده،مشاوره کودک و نوجوان ،فردی و…ارائه میدهد. بیشتر بدانید…

ارتباط با ما

آدرس :اصفهان، نجف آباد، بلوار شهید آیت جنوبی، مرکز مشاوره شکیبا،پلاک88

تلفن:03142646861

ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه بعد از ظهر ساعت :15-19